Terapia ręki w domu. Jak pomóc dziecku usprawnić małą i dużą motorykę.

terapia ręki w domu

Rodzice w edukacji domowej czasem stają przed wyzwaniami, które wymagają pomocy specjalistów. Dlatego tak ważna jest systematyczna obserwacji dziecka i jego pracy, by szybko zareagować na pojawiające się trudności. W pierwszych klasach szkoły podstawowej jednym z głównych problemów bywają trudności z pisaniem. Przyczyn może być wiele: problemy z małą lub dużą motoryką, problemy z percepcją wzrokową lub słuchową, zaburzenia równowagi, propriocepcji albo zmysłu dotyku. Ja także z jednym z synów przechodziłam przez takie trudności. Możesz przeczytać o tym tutaj: https://mojaedukacjadomowa.pl/problem-z-pisaniem. Gdybym wcześniej wiedziała o kilku rzeczach, zareagowałabym szybciej i mniej czasu zajęłoby nam rozwiązanie problemu.

Dlatego dzisiaj kilka słów o terapii ręki w domu:
Co to jest terapia ręki?
Kiedy potrzebna jest terapia ręki?
Czy terapia ręki może odbywać się w domu?
Jak usprawniać pracę ręki?
Jak przygotować rękę do pisania?

Co to jest terapia ręki?

Terapia ręki służy rozwijaniu motoryki małej, zdolności manualnych i poprawie ruchów precyzyjnych. Błędem jest jednak myślenie, że ćwiczy się tylko samą dłoń. Usprawnianiu podlegać musi cała kończyna górna, aż od obręczy barkowej. Żeby uzyskać dobre efekty, należy poprawić ruchomość stawów kończyny górnej oraz napięcie mięśniowe. Czasami także trzeba wzmocnić mięśnie brzucha i grzbietu, czyli tzw. centrum ciała. Stanowi ono wsparcie dla kończyny górnej. Organizm jest całością – braki w jednym obszarze ujawniają się w wielu innych miejscach.

Kiedy potrzebna jest terapia ręki?

O tym, czy potrzebna jest terapia ręki, decyduje oczywiście specjalista. Ale Ty, jako rodzic, możesz najszybciej zauważyć objawy, które sygnalizują trudności w tym obszarze. Rozważ konsultację ze specjalistą jeżeli:

  • Dziecko nie lubi zabaw plasteliną, źle znosi lekki dotyk i ma problem z zakładaniem nowych ubrań. Takie zachowania mogą świadczyć o zaburzeniach zmysłu dotyku.
  • Zauważasz opóźnienie w opanowywaniu czynności samoobsługowych.
  • Występuje zaburzenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. W tym wypadku konieczna będzie także kontrola u okulisty, by wykluczyć problemy ze wzrokiem.
  • Dziecko ma zaburzoną precyzję ruchów – trudno mu złapać przedmioty dwoma palcami albo precyzyjnie przełożyć drobne przedmioty z miejsca na miejsce.
  • Występuje zaburzenie napięcia mięśniowego
  • Dziecko niechętnie rysuje i pisze i szybko się męczy podczas tych czynności. Często towarzyszy temu nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich.
  • Podczas siedzenia przy stoliku dziecko przyjmuje nieprawidłową pozycję ciała.
  • W czasie zabaw ruchowych obserwujesz nieskoordynowaną pracę rąk (np problemy z łapaniem i rzucaniem piłki).

Czy terapia ręki może odbywać się w domu?

Jeżeli zauważyłeś u dziecka wymienione trudności, to praca z terapeutą ręki będzie potrzebna. Zaproponuje on konkretne ćwiczenia dostosowane do problemu dziecka. Wielu rodziców nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że wiele czynności wykonywanych w domu, może wspomóc terapię i ćwiczenia. Jakie to prace i co wzmacniają? Tego możesz dowiedzieć się z bezpłatnego e-booka „Domowa terapia ręki” Emilii Matyki. Możesz go pobrać zapisując się na listę oczekujących na e-booka „Terapia ręki w domu. Ćwiczenia usprawniające małą i dużą motorykę„.

Jak usprawniać pracę ręki?

Usprawnianie ręki powinno być procesem całościowym. Jeżeli więc dziecko ma problem z prawidłowym chwytem ołówka czy trudności w zapinaniu guzików, to nie można skupiać się tylko na ćwiczeniach motoryki małej. Konieczne jest całościowe usprawnianie kończyny. Często problem jest umiejscowiony w obręczy barkowej. W takim przypadku ćwiczenia samej dłoni nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.

Im więcej ćwiczeń uda się wpleść w zabawę albo połączyć z zajęciami domowymi – tym lepiej. Dlatego warto skorzystać w propozycji zawartych w polecanym e-booku.

Jak przygotować rękę do pisania?

Przygotowanie do pisania zaczyna się jeszcze zanim dziecko zacznie etap rysowania szlaczków i wzorów literopodobnych. Wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe, gniecenie, darcie, przesypywanie czy zabawy w piasku sprzyjają rozwojowi ręki. Równie ważne są zabawy na placu zabaw, ćwiczenia równowagi i koordynacji (wchodzenie na murki, po krawężniku, wchodzenie i schodzenie z górki itp.).

Należy też od samego początku zwracać też uwagę na sposób, w jaki dziecko trzyma kredki. Nieprawidłowy chwyt powoduje szybkie zmęczenie i wpływa na jakość prac, a jeżeli się utrwali, to trudno go zmienić. Wymaga to dodatkowych ćwiczeń, dlatego zdecydowanie lepiej jest mu zapobiegać niż potem zmieniać. Nie zmieniaj jednak chwytu samodzielnie. Jest to zwykle znak, że ciało potrzebuje wsparcia na wielu płaszczyznach. Sama korekta trzymania kredki niewiele zmieni.

Jeżeli temat jest Ci bliski lub Cię zainteresował, to zapraszam do śledzenie bloga i Facebooka strony sprawnareka.pl

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments